Arbejdsmiljø
Et godt arbejdsmiljø er essentielt i din forening - både, hvis I har lønnede medarbejdere og frivillige, og hvis I udelukkende har frivillige.
Vi har samlet en række materialer om arbejdsmiljø.
Hvis du kender noget godt materiale, som vi har overset, er du meget velkommen til at sende det til
Hvis du har brug for rådgivning eller sparring omkring emnet, er du også meget velkommen til at kontakte os.

Regler for arbejdsmiljø i frivillige sociale foreninger
Få overblik over de vigtigste regler for arbejdsmiljø i foreninger og frivillige organisationer.
Få også svar på, spørgsmål om organisering af jeres arbejdsmiljøarbejde (AMO) og hvornår I er fritaget for krav om arbejdspladsvurdering (APV).

Få styr på de vigtigste lovkrav til dig som ny arbejdsgiver
Denne guide fra Arbejdstilsynet gør det nemt for dig at leve op til de krav, arbejdsmiljøloven stiller til dig, når du har ansat din første medarbejder.

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring til frivillige
Få råd om, hvornår I som forening skal tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring for jeres frivillige i denne guide fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde.

Sådan etablerer du en arbejdsmiljøorganisation
Arbejdsgiveren, arbejdslederne og medarbejderne skal samarbejde om virksomhedens arbejdsmiljø.
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet foregå i en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Guiden er skrevet til virksomheder med 10-34 ansatte.

Samværspolitik i foreninger
Center for Frivilligt Socialt Arbejde har lavet en guide til foreninger og frivillige organisationer om, hvordan en samværspolitik kan forebygge mistrivsel og sikre et godt samvær mellem frivillige, ansatte, medlemmer og brugere samt andre, der kommer i foreningen.

Udviklingssamtaler med frivillige (FUS)
En FrivilligUdviklingsSamtale (FUS) kan være et godt redskab til at styrke frivilliges trivsel og motivation og samtidigt få unikke ideer til at udvikle jeres forening.
I denne guide fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde får du overblik og tips til, hvordan I kan planlægge, afholde og følge op på udviklingssamtaler med jeres frivillige.

Krænkende handlinger i foreninger
Få overblik og svar på, hvordan du som leder i en frivillig social organisation, kan reagere og håndtere krænkende handlinger som fx mobning, diskrimination og seksuel chikane blandt jeres frivillige.
Guiden fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde giver også råd om, hvordan I kan tage de første skridt til at forebygge uhensigtsmæssig adfærd og krænkelser.

Godt arbejdsmiljø i samarbejde med frivillige
Velliv Foreningen inviterede i december 2023 til online-konference om Rolleklarhed i NGO'er.
Konferencen tog afsæt i et konkret projekt gennemført af Ingerfair i en håndfuld NGO'er.
Her er videoer fra konferencen.

Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet er den danske myndighed på arbejdsmiljøområdet.
Det er deres mål at fremme et sikkert og sundt arbejdsliv for alle og flytte arbejdsmiljøet i den rigtige retning.

Vær forberedt på tilsyn
Når Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, ser de både på det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Få overblik over, hvordan et tilsyn forløber og tjek, om I har styr på kravene til jeres arbejdsmiljøarbejde.

Institut for konflikthåndtering
Hos Institut for konflikthåndtering udvikler de mennesker der arbejder med mennesker.
De har mere end 19 års erfaring i undervisning og supervision på bl.a bosteder, institutioner, skoler/specialskoler, plejen, psykiatrien, styrelser, misbrugsområdet, detailhandel, hotel, administration og service.

Kom i mål med APV-arbejdet
Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering, en såkaldt APV.
APV’en er et centralt redskab i virksomhedens arbejde med at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Denne guide fra Arbejdstilsynet henvender sig til små og mellemstore virksomheder og hjælper jer med at komme i mål med APV-arbejdet.