danskFlag   engelskFlag

Password *
Remember Me

Billeder fra Center Amager

Collage Fotor2 Onsdag den 10. oktober var der naturtræf I Kompassets Have. Vi havde besøg af et par naturvejledere fra Naturskolen Kalvebod Brygge. De fortalte om alle de rekreative muligheder som Amager Fælled tilbyder, og så lavede vi pandekager over åbent ild fyldt med marmelade lavet på havtorn, som var samlet på fælleden. Ugen efter tog vi sammen med naturvejlederne på opdagelse på fælleden. Vi brugte dagen på at sanke urter og bær, som vi efterfølgende lavede ketchup af og spiste til vores grillede pølser. En rigtig aktiv dag for alle såvel beboere som frivillige.

Furesøen er danmarks dybeste sø og så ligger den i forlængelse af Mølleåen i det smukke Nordsjælland. Vi stod på turbåden i Rådvad, Danmarks industrielle vugge, og brugte de næste par timer på vandet med at nyde udsigten, det gode vejr, og med at spise vores medbragte frokost, og så fik vi en god sludder med de øvrige passager på båden. Det var en fin måde at bruge en midt-september søndag på.

Collage Fotor
 fest collage

Der blev holdt sommerfest i Kompasset med blues, grillpølser og trylleri

Muffe, som vi havde lånt på menneske-            biblioteket, holdt oplæg om fordomme.
Muffe er piercer og ekstrem kropsudsmykker.

Muffe 22

Streetfishing collage Streetfishing i Kastrup havn med Øens Frie Fiskeforening!

Foreningen Madskolen Jorden Rundt serverede julemad fra de varme lande. Mums!

madskolen

Øresund collage Fisketur på Øresund med kutteren M/S Skipper. Solskin, bidelystne fisk og godt humør!

Fredag den 17. november 2017 afholdt vi vælgermøde i Kompasset på Center Amager. Vi havde inviteret Sisse Marie Welling fra SF, Charlotte Libach fra Det Konservative Folkeparti og Jacob Gorm fra Alternativet. Der var rigtig stor spørgelyst fra beboerne på bostedet, hvor temaet i høj grad var forhold i psykiatrien. Der var en fantastisk god dialog mellem "salen" og plenum, og såvel beboerne, som de tre kandidater på valg til borgerrepræsentationen havde stort udbytte af vælgermødet i Kompasset. En stor succes.      Valgmøde Collage

Festen CA

Torsdag den 1. februar 2018 var der stor fest i Kompasset på Center Amager.

Vi indledte aftenen med en klassisk pakkeleg, hvor beboerne havde mulighed for at vinde forskellige små præmier – lidt til boligen/lidt til ganen.

Herefter sang Tunekoret foråret ind med sange fra det lettere repertoire fra henholdsvis den gamle og nyere danske sangskat.

Under middagen som bestod af andebryst med en Andalusisk gedeostsalat med appelsin, dadler m.m. underholdt Jørgen Knudsens Jazztrio med udsøgte Django Reinhardt inspirerede improvisationer.

En fantastik hyggelig aften for alle såvel beboere, frivillige og medarbejdere.

Midt i marts måned var vi på besøg på Brøndby Stadion. Det var til kampen mod Hobro. Brøndby vandt kampen uden de store problemer, og bortset fra at det var umanérligt koldt, var det en rigtig hyggelig udflugt.

IMG 1361

Oplæg Jens Als Andersen fra Eventyrernes Klub var torsdag den 19.april på besøg i Kompasset. Jens er en rigtig god eksponent for, at selv om man på forskellig måde er udfordret, kan man godt ha' et spændende og indholdsrigt liv. Jens brækkede som 15 årig ryggen og har siden siddet i kørestol, men er på trods af sit handicap fortsat aktiv sejlsportsmand. Han har bl.a. som skipper sejlet jorden rundt i sejlbåden Oceans of Hope med en besætning af mennesker, der lever med Multipel Sclerose. Sådan!

Torsdag den 19. april besøgte vi Arbejder-museet. Arbejdermuseet fortæller som bekendt et spændende kapitel af vores fælles Danmarkshistorie. Historien fortælles i fotos, genstande m.m. og omhandler både arbejdliv, boligforhold og kampen for et bedre liv. Bagefter besøgte vi museets smukke café og drak kaffe og spiste gammeldavs æblekage.  Collage arbejdsmuseet

IMG 1422 Den 24. maj 2018 var der fed jazz i Kompassets have.  Øssur, som er beboer på Center Amager, spillede trommer og akustisk bas og Karsten Vogel fra Burnin Red Ivanhoe, et af sen-60'erne og start-70'erne helt store bands, spillede saxofon. Rigtig hyggeeftermiddag i pragtfuld vejr i Kompassets have.

Dating fest i festsalen på Center Amager. God mad, musik, leg og dans.

Dating

Dragør havn  Udflugt i minibussen til Dragør Havn. Junivejr når det er bedst. Vi gik en lang tur langs stranden og sluttede af med en kæmpestor isvaffel i havnen.

Havnerundfart i juni 2018. København er måske aller- smukkest, når man ser byen fra vandet, og desuden får man et rigtig godt indtryk af byens forvandling. Der sker så meget i København i disse år.        Havnerundfart collage

Sommerfest 18 Det er næsten ved at være en tradition, at vi afslutter halvåret med en fest i Kompassets have. Vi grillede, vi nød det fantastiske vejr og duoen ConAlex fra Nabo Center stod for den musikalske underholdning. Hyggelig aften og en perfekt både at ønske hinanden en rigtig god sommer på.

Frivilligcentrets frivilliginitiativ på institutionen Center Amager var i går på picnictur til Flakfortet. Vi er medlem af delebådsforeningen Fugl og Fisk, og det var med foreningens båd Flyvefisken, at vi afsejlede fra Sundby Havn.

Fint vejr selv om det blæste en del, og med vinden i håret og Øresund i øjet ramte vi fortet. Vi spiste medbragte sandwich og brownie fra Meyers, og så gik vi dejlig tur på anlægget. Spændende sted med en spændende historie.